Monday 27 May 2013

Tanah Tinggi Cameron, Pahang

Cameron Highlands atau Tanah Tinggi Cameron merupakan sebuah pusat peranginan tanah tinggi yang terkenal di Semenanjung Malaysia. Cameron Highland terletak di barat daya negeri Pahang, sebuah negeri yang kaya dengan khazanah hutan semula jadinya. Cameron Highland terletak setinggi 1,829 meter dari aras laut dan bersuhu antara 100c hingga 200c. Keindahan Cameron Highland pastinya akan memukau hati sesiapa sahaja yang berkunjung ke sana.
Cameron Highland mendapat namanya setelah seorang pegawai Inggeris iaitu William Cameron menemuinya pada tahun 1885 ketika sedang membuat tinjauan pemetaan.

Secara keseluruhan Cameron Highlands merupakan kawasan tanah tinggi yang paling menarik di Malaysia. Keindahan di Blue Valley Tea Estate, Gunung Brinchang, Tringkap dan petempatan Orang Asli Sungai Ruil cukup memukau. Ladang yang menghijau dan indah di sini diusahakan oleh Sungai Palas Boh Tea Plantation. Lain-lain tarikan ialah Wild Orchid Farm, Green Farm, Rose Valley Village, Butterfly Farm, Butterfly Garden, Kea Farm, Pasar Sayur, Uncle Sam Farm, Cactus Point, Tokong Sam Poh, Cactus Valley, Strawberry Farm, pelbagai hotel, resort dan rumah rehat serta padang golf.



     
 Di BOH Tea Centre Sungei Palas terdapat Tea’ria dimana pelancong boleh menikmati makanan dan minuman dengan berlatar belakangkan ladang teh yang menghijau. Selain itu, di sini juga terdapat pusat pameran yang memaparkan sejarah ladang teh BOH di Cameron Highlands serta kedai souvenir dan teh untuk pengunjung membeli sesuatu untuk dibawa pulang sebagai kenangan.




 
Big Red Strawberry Farm, yang juga dikenali sebagai Taman Agro Pelancongan Cameron Highlands menawarkan taman sehenti dan pusat ladang untuk berehat dan menenangkan fikiran. Ia terletak di bandar Brinchang,bersebelahan Cactus Valley di bandar baru Brinchang. Di sini, terdapat  Big Red Cafe yang menjual makanan dan minuman berasaskan strawberi.




 
Cactus Valley adalah gabungan sebuah taman yang besar, ladang dan nurseri, sebuah tarikan pelancong yang menekankan bukan sahaja tumbuh-tumbuhan kaktus, tetapi industri pertanian dan botani Tanah Tinggi Cameron. Ia dibuka setiap hari dari 8:00 pagi hingga 6:00 petang, RM4 dikenakan bagi tiket orang dewasa, manakala RM2 bagi tiket kanak- kanak.





Taman Rama-rama merupakan salah satu tarikan pelancong yang tertua Tanah Tinggi Cameron, ia pada dasarnya merupakan kandang taman yang dibina di sepanjang lereng bukit, penuh dengan rama-rama terbang bebas dan serangga aneh dipaparkan dalam akuarium. Taman ini juga mempunyai pen kura-kura, kala jengking kolam, reptilia pameran, mini Insectarium dan bahagian zoo kecil (kebanyakannya haiwan domestik). Ia dibuka setiap hari, RM5 untuk tiket orang dewasa  manakala RM2 untuk tiket kanak- kanak.




Selain menjadi sebuah pusat peranginan, Cameron Highland juga terkenal dengan pengeluaran hasil tanaman seperti teh, buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan yang bermutu tinggi dan ada yang jarang didapati ditempat lain. Ini kerana keadaan cuaca yang sejuk dan segar amat sesuai untuk tanaman-tanaman tertentu sahaja contohnya daun teh, bunga-bunga seperti bunga teluki dan buah strawberi. Tumbuhan iklim hawa sederhana juga boleh ditanam di kawasan ini.

No comments:

Post a Comment