Friday 31 May 2013

Tempat- Tempat Bersejarah

Perak


1.Kompleks Sejarah Pasir Salak, Kg. Gajah.



  • Terletak kira-kira 70 km dari Ipoh dan kira-kira 25 km dari Teluk Intan. Terdapat   beberapa tempat yang sesuai dilawati, diantaranya ialah Tugu Lela Rentaka, Kubu Dato' Maharaja Lela, Masjid Pasir Salak, Rumah Kutai, Kubur SiPutum, Memorial Pahlawan, Kubur J.W.W. Birch, Terowong Masa dan yang berkaitan dengan sejarah Pasir Salak.
  • Resort Percutian Pasir Salak mengandungi Bilik Penginapan Berhawa Dingin, Kolam Renang, Dewan Persidangan, Bilik Seminar dan Bengkel, Restoran Beraneka Makanan dan Riverside Gazebo.

     2.Makam Diraja Di Tebing Sungai Perak


     Menempatkan makam - makan raja terdahulu di sekitar tebing Sungai Perak.

     

     3.Kota Ngah Ibrahim, Larut Matang, Perak.

      

    Kota ni pada asalnya merupakan kediaman Orang Kaya Menteri Paduka Tuan Ngah Ibrahim bin Jaafar, kemudiannya pada zaman pemerintahan British, tempat ni juga dah dijadikan mahkamah unuk perbicaraan ke atas Dato Maharaja Lela dan yang lelain-lelainnya di atas tuduhan membunuh Residen Perak pertama J.W.W Birch. Termasuklah Ngah Ibrahim sendiri bersama bapa mentuanya Laksamana Mohamad Amin telah dibuang ke kepulauan Seychelles. Juga telah dijadikan penjara untuk menahan orang-orang yang menentang pemerintahan British pada masa itu.

    Masa zaman pendudukan jepun pulak, kota ni telah dijadikan markas Jepun. Potong Kapara…. Malah, kesan kapal terbang jepun terhempas dekat kota ni pun leh nampak lagi.

No comments:

Post a Comment